”Har du funderat något på dina betyg?” frågar han.
Jag tittar upp.
”Ja, vilket program du vill gå och så.”
Han sätter sig på en stol.
”Vi pratade på rasten, jag och några lärare. Det är inte det
att du inte får godkänt, men vill du inte ha mer än E?”
”Jag och flera andra lärare ser ju att du har förmågan, men
vi kan ju inte sätta betyg på något du inte visar. Det måste finnas svart på
vitt, så att säga. Och du behöver vara med och diskutera på lektionerna, det är
ju så man visar att man förstår, att man kan dra slutsatser och praktisera det
man lärt sig.”
Han försöker hålla kvar min blick, men jag tittar snabbt ner
i bordskivan. Någon har skrivit KÄR med blyerts nära kanten.
”Mm”, mumlar jag.
”Vi vet ju att du inte har det så lätt”, fortsätter han. ”Men
inget blir ju bättre om du dessutom får dåliga betyg.”
Man vill veta mer om varför eleven inte har det så lätt och varför han eller hon inte fungerar i skolan. *gillar*
SvaraRaderaOj. Den här är fantastisk. Du får in massor. Ändå vill man ha mer...:9
SvaraRaderaJobbigt, känner med "jag" i texten. Den känslan får du fram väldigt fint.
SvaraRaderaKanske just därför det itne blir några bra betyg för att hon inte har det så lätt.
SvaraRadera