onsdag 2 mars 2011

Is - är bara fruset vatten ... eller?

 
Ofta hör man uttrycket - "utan luft (syre) - inget liv", men det stämmer inte riktigt på alla organismer, vissa mycket små, frodas ypperligt utan syre. Om man vill se dem måste man ha ett bra mikroskåp för de är så små. De är bakterier. Men vi kan uppfatta dem med lukten, jo då - de luktar.




Alla har väl känt lukten av metangas (sumpgas) på myrar eller vattendränkta marker - då är metanbakterierna i farten. Svavelbakterier avger svavelväte som är en annan illaluktande och mycket giftig gas. Så liv utan syre finns det gott om, men vatten är det livsnödvändiga element som förundrar mig, speciellt när det fryser.




Min fascination för is lyser igenom i bokserien Isporten, där Johanna och Mads får uppleva många märkliga och magiska äventyr i Islandet.
Islandet är min föreställning om hur Sverige kunde ha sett ut vid slutet av sista istiden, för ca 14000 år sedan. Jag har förstås plussat på med en hel del magi och övernaturliga händelser.

Dagens mysterium: Hur har isen kommit upp i träden?



Min ständiga följeslagare på promenaderna är dvärgschnauzern Sacha (drygt ett år).

Tack och hej i ur och skur, isskulptur ...







2 kommentarer:

  1. Is är verkligen fascinerande och det är så spännande att höra dina tankar om böckerna och islandet. 14 000 år sedan, jag det är ju ett tag sedan!

    SvaraRadera
  2. Gled in här på ett bananskal. Is är spännande och med dina ord tycker jag till och med det blir mer spännande :)

    SvaraRadera