tisdag 21 maj 2013

Skrivarverkstad på Daltorpskolan Borås


Förra tisdagen var jag och besökte Daltorpskolan i Borås. Lärarna Lars och Ingela hade bokad mig en heldag till årskurs 3. Sist jag hade skolbesök, i Hisings Kärra, hade jag en timme per klass till mitt förfogande. Då blev det ett författarbesök och en kortare skrivövning. Jag hade med mig olika föremål som inspiration till berättelser till en skola och hade gjort en fantasieggande inledning till en berättelse, som eleverna skulle färdigställa, till en annan. Nu ville jag prova något nytt och fick fria händer.


Hur väcker man kreativiteten och berättarlusten hos barn som tycker att det är motigt att skriva? Jag gick själv en distanskurs i vintras, en världsbyggarkurs för Folkuniversitetet "Behöver din drake någonstans att bo?" och fick lust att bygga en värld med skolelever. Jag lät dem få varsitt A4, med endast vägar utritade. Vägarna hängde samman om man la ihop arken. Deras uppgift blev att rita dit allt annat. Men först fick de skapa varsin karaktär.
Till hjälp hade eleverna varsin tärning. I boken "Skriv om och om igen" hittade jag tipset att skapa karaktärer genom att slå tärning. De blir som ett rollspel och eleverna kastade sig ivrigt ann uppgiften. Sedan skulle de skapa sin del av världen där karaktären skulle bo.

Dagen varvades med korta raster och uppskattad högläsning ur Isporten.

Allra sist kom själva skrivövningen - att skriva en berättelse om sin egen karaktär. Ytterligare två karaktärer skulle finnas med i berättelsen, en vän och en fiende. Eleverna arbetade i grupper (6-8 personer). Karaktärerna som skulle vara vän och fiende var några av de andra gruppmedlemmarnas karaktärer. Vilka de var bestämdes med hjälp av tärningsleken.
Skaparlusten väcktes och eleverna arbetade mycket ihärdigt. Innan de gick hem för dagen fick Ingela och Lars lova att de skulle få fortsätta redan nästa dag. Efteråt betraktade jag och elevernas fina verk och jag fick lov att ta några foton. Tack Daltorpskolan och åk 3 för en härlig dag! Kram Jonna

1 kommentar:

  1. Vilken härlig dag! Och så kul att få andra bli inspirerade.

    Nathalie Sjögren

    SvaraRadera