onsdag 9 november 2011

Kartor - ett måste i fantasy?!

Islandet i Isporten
Ingen karta ingen fantasy - tycker jag. Jag är barnsligt förtjust i kartor. Vad är härligare än att gå i huvudpersonernas fotspår - gå där de går och undra vart de är på väg?!




Jag vet inte vilken karta som kom först, kanske alla de skattkartor jag och min bror ritade som barn, där skatten markerades med ett kryss - alltid ett kryss. Kanske är det Tintins förtjänst - vad vet jag? Den karta som jag vandrat omkring på flest gånger är Sagan om Ringens.
Så kom den stora Dagen då jag skulle göra min egen karta till min egen bok ... Jag gjorde en första skiss, sedan fick min man göra ett snyggare utkast, som skickades till Olika Förlag där Martin Hedvall gjorde den digital. Sedan kom det roliga jobbet med att hitta på namn till alla platserna. Eftersom Islandet är ett tänkt magiskt land under den halländska istiden ville jag ha fornnordiskt klingande namn. Jag studerade kartor och googlade, kombinerade och trollade sedan var den klar!

SkattFnatt
/Jonna

7 kommentarer:

  1. Det har såklart skrivits bra fantasy även utan kartor (ex.vis Prydainserien av Lloyd Alexander), men kartor förhöjer onekligen läsupplevelsen inom fantasyn :) Funderar på att skaffa CC3 från ProFantasy för att kunna skapa bättre kartor.

    SvaraRadera
  2. Jag har aldrig "använt" kartorna i de fantasyböcker jag har läst. De är fina att titta på, men jag behöver dem inte för att orientera mig.

    Det är kul med kartor, men det är inget måste i Fantasyböcker (inte mer än i andra böcker).

    SvaraRadera
  3. Du menar att du skrev boken först och hittade på kartnamnen sen? Var inte det en del i baklandet under själva skrivprocessen?

    SvaraRadera
  4. Ja det är roligt att se på kartor över den värld som författaren diktat upp. Jag kan inte låta bli att försöka se Frillesåstrakterna i kartan just på grund av att det fanns vissa kopplingar till det stället ;) jag ser ju likheten men det kanske bara är inbillning.

    Den här kartan är också bra så man vet var de olika världarna ligger. Du får rita ut var Isporten ligger i förhållande till de andra länderna ;) http://28.media.tumblr.com/tumblr_lgqmfdnr3K1qzol4do1_500.png

    SvaraRadera
  5. Ja Perny den var onekligen härlig! Kanske ligger Islandet på Westeros västkust?!

    SvaraRadera
  6. Vissa namn kommer direkt, när man skriver, är ute och går eller just ska till att somna, andra får man vänta på och söka efter. Skrivprocessen pågår ju ända tills manuset är färdigredigerat, för mig är det inte en tidslinje (jag arbetar inte i kronologisk ordning), utan lite här och där och sakta men säkert växer berättelsen fram.

    SvaraRadera