torsdag 10 mars 2011

Stora orangea kuvert

Många har i dagarna fått orangea kuvert och så även jag. Direkt drabbas jag av dåligt samvete 1) för att jag inte öppnar det 2) för att jag inte har bättre koll på min pension 3) för att jag inte följer börsen och väljer fonder ... Men i går kväll började jag läsa "4 timmars arbetsvecka" av Timothy Ferriss. Jag har länge haft en längtan bort från den livsstil som är förhärskande idag, jobba alldelse för mycket och konsumera, konsumera även fast vi vet hur det tär på jordens resurser och påverkar miljön otroligt mycket. Varje Jul får jag bara ångest av alla julklappar jag tycker att jag borde köpa och samtidigt inte.
Jag vet inte ännu om Timothy har kommit på lösningen men hans idé om att leva nu och att bestämma över sin tid (istället för att vara löneslav utan tid men pengar att konsumera) är lockande. Han tycker att man ska unna sig små mini-pensioner varje år (flera) för att få balans mellan aktivitet och vila. Timothy anser att det är idiotiskt att använda sin bästa tid i livet till att jobba och att skjuta upp alla drömmar till en eventuell pension.
Jag fortsätter att läsa och återkommer i ämnet!

HejSvejs Jonna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar